Antoine de Saint-Exupéry - Malý princ (Rozbor díla k maturitě)

5. října 2015 v 21:32 | Pufflie |  Rozbory literárních děl
Toto je rozbor díla ke státní maturitě 2016. Je zpracována dle požadavků, je však jen heslovitá. Může tedy sloužit jako dobrá pomůcka k přípravě na maturitu, odmaturování vám ale nezaručí. Můžu vám tu prozradit, že je v díle hodně metafor, jak je ale v textu najdete, už musíte vědět sami z vaší vlastní praxe. Chtěla bych poprosit, abyste dílo nevydávali za své. Můžete na něj odkazovat (za to budu i ráda), ale nekopírujte. Budu moc ráda, když mi za odměnu zanecháte nějaký ten komentář pod článkem... :)

ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY - MALÝ PRINC



TÉMA: Střet dětského světa s dospěláckým, důležitost přátelství, pravé hodnoty lidského světa
MÍSTO, ČAS: První polovina 20. Století ("před 6 lety"), Sahara, princova planeta B612 a jiné planetky, trvá to 9 dní
KOMPOZICE: Na začátku a na konci chronologicky, část retrospektivně, někdy i epizody. 27 krátkých kapitol.
DRUH: Epika
ŽÁNR: filozofická pohádka, román
VYPRAVĚČ: Vypravěč - Autor, Ich - forma, vyprávění o malém princi v er-formě.
POSTAVY:
Malý princ - velmi citlivý a vnímavý; hodný, bezelstný, nezkažený, mladý, nevinný, křehký; má rád západy slunce; zpočátku pochybuje o ryzosti lásky jeho květiny, je zklamaný lidskými charaktery, později nachází skutečný smysl života (láska, přátelství); nechápal svět dospělých (zloba zášť, faleš, chamtivost, ...)
Princova květina - marnivá a nafoukaná
Pilot - autor díla; dospělý vypravěč příběhu, trochu samotář a snílek
Král - pořád si potřebuje dokazovat svoji nadřazenost, je panovačný, ale i rozumný (nemůžeš nakázat nesplnitelné)
Ješita - je samolibý a slyší jenom samou chválu na svoji osobu
Pijan - osamělý; pije, aby zapomněl na to, že se stydí za to, že pije.
Podnikatel - je stále velmi zaneprázdněn, zakládá si na preciznosti a přesnosti, na nic nemá čas
Místopisec - sobecký, myslí si, že je nejdůležitější na světě
Lampář - pracovitý, ale smutný; věrný příkazu
Liška - moudrá, přátelská; pozitivně ovlivnila myšlení malého prince, pomohla mu najít skutečný smysl života (láska, přátelství); chce, aby si ji malý princ ochočil; trochu znuděná
Výhybkář a obchodník s pilulkami na žízeň - reprezentují spěch a honbu za náhražkami = pro malého prince nesmyslné, zbytečné, bezcenné
Had - jeho uštknutí navrací malého prince zpět na svoji planetu

VYPRÁVĚCÍ ZPŮSOBY: přímá, nepřímá (když opouštěl planetky), polopřímá
TYPY PROMLUV: vnitřní monology, dialogy
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY: spisovný (např. knižní) a nespisovný (citově zabarvená slova, zdrobněliny) jazyk
TROPY A FIGURY: Epiteta, personifikace, apoziopeze, metafora, přirovnání, hyperbola, oxymóron, eufemismus

KONTEXT TVORBY: Byl to válečný letec, psal romány s leteckou tématikou (Válečný pilot, Země lidí, Noční let, Kurýr na jih), často autobiografické prvky a úvahové pasáže o smyslu existence. Malý princ několikrát zfilmován, je i muzikál, symfonie, seriál… Kniha také obsahuje autorovi kresby, které byly použity ve všech vydání. Malého prince začal Antoine de Saint-Exupéry psát v nejničivější době svého života, v době porážky a ztráty svobody celého světa. V době, kdy v leteckých bojích o Francii, zahynuli téměř všichni jeho kamarádi.

Život (1900-1944) - Exupéry pocházel z aristokratické rodiny. Studoval ve Švýcarsku a v Paříži. Od mládí se zajímal o letectví. Leteckou způsobilost získal během vojenské služby. Letectví se věnoval celý život. Jako pilot podnikl četné cesty po celém světě. Věnoval se literární a publicistické činnosti. Za 2. světové války, do které se sám přihlásil, zahynul při průzkumném letu, pravděpodobně nad Středozemním mořem nedaleko Korsiky.

OBECNĚ - KULTURNÍ KONTEXT
- 1. světová válka: 1914-1918
- 2. světová válka: 1939-1945
- Příměří mezi válkami, řada revolucí, rozšiřování fašismu
- Uspořádání států řešil Versaillský systém
- Velká hospodářská krize

Dílo se řadí do francouzské meziválečné prózy, francouzského realismu (Rolland - Petr a Lucie, France - Ostrov tučňáků, Barbusse - oheň). USA - ztracená generace, Německo - Remarque
Znaky: 1ww se odrazila v tvorbě autorů, převažují realistické autobiografické zážitky z války, zachycení psychických proměn hrdinů, vlastenecké prvky, pacifismus.

BONUS: Dnes jako bonus přikládám stručný obsah a poté charakteristiku jednotlivých kapitol, která se bude při zkoušce jistě hodit :)

Děj: Kniha začíná příběhem malého chlapce, který se snaží zaujmout dospělé svými kresbami, ale nedaří se mu to. Dospělí pro něho nemají pochopení. Tak se chlapec rozhodne, že se nikdy nebude chovat jako dospělí.
Další děj se odehrává o několik let déle, když chlapec vyroste v pilota a ztroskotá na Saharské poušti. Setká se tam s Malým princem, který chce nakreslit beránka. Malý princ se s pilotem spřátelí a vypráví mu o své planetě a o svém cestování.
Nejprve popisuje svou planetu B612, na které má 3 sopky, spoustu rostlin - baobaby a jednu květinu, která byla kvůli své kráse a pocitu, že je na světě jediná, velmi pyšná. Dále vyprávěl o svých cestách po okolních planetách. Na každé planetě byla pouze jedna osoba - král, ješita, pijan, podnikatel, lampář a místopisec - a každá zastupovala určitou vlastnost.
Jako poslední planetu navštívil Zemi, kde se seznámil s hadem a liškou, která mu vysvětlila důležitost přátelství. Objevil ozvěnu a květinovou zahradu. Seznámil se s výhybkářem a obchodníkem.
Na závěr příběhu se nechá Malý princ uštknout hadem, aby se vrátil na svoji planetku. Když to zjistí pilot, tak je smutný, protože ztratil svého přítele.

CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH KAPITOL:
I. kapitola: Vzpomínka na dětství, jak se Exupéry pokouší kreslit (zavřené a otevřené hroznýše), ukazuje, že dospělí nechápou dětský svět, protože je plný fantazie.
II. kapitola: Ztroskotání na Sahaře, setkání s princem. Malý princ chtěl nakreslit beránka (ale pořád se mu nelíbil), a tak mu nakreslil beránka v krabici (díky své dětské fantazii si mohl představit takového beránka, jakého chtěl).
Dále malý princ vypráví o své planetce, sopkách, růžích a baobabech...
S kým se malý princ na svých cestách setkal:
X. kapitola: Na této planetě se setkal s králem oblečeným v purpuru a hermelínu. Král sice neměl komu nakazovat, ale nedával nesmyslné rozkazy, které nemohly být splněny. A když malý princ opouštěl jeho planetu, jmenoval ho král svým velvyslancem.
XI. kapitola: Na této planetě bydlel domýšlivec, který slyšel pouze chválu (chtěl slyšet pouze chválu).
XII. kapitola: Na této planetě bydlel pijan. Byla to krátká návštěva, která prince velmi rozesmutnila. Byl to totiž pijan, který pil, aby zapomněl, že se stydí, že pije.
XIII. kapitola: Na čtvrté planetě bydlel byznysmen, pořád dokola počítal hvězdy (říkal jim milióny věciček). Tvrdil, že mu patří hvězdy. Ale jeho práce byla nesmyslná, jelikož hvězdy nemohou patřit nikomu.
U každé z těchto návštěv si malý princ pomyslel, že dospělí jsou opravdu zvláštní.
XIV. kapitola: Pátá planeta byla nejmenší ze všech. Vešla se tam pouze jedna pouliční svítilna a lampář. Jeho planeta se rok od roku točí rychleji a rychleji. A on musí pořád rozsvěcet a zhasínat svítilnu, nikdy nemá čas si odpočinout. Malý princ si myslel, že lampář je jediný člověk, se kterým by se mohl přátelit. Nepřipadal mu totiž směšný na rozdíl od krále, domýšlivce, pijana a byznysmena. A to proto, že se zabýval něčím jiným než sám sebou.
XV. kapitola: Na šesté planetě bydlel starý pán a spisoval obrovské knihy. Byl to zeměpisec, ale vůbec nevěděl, jak vypadá jeho planeta. Neměl žádné badatele. Na této planetě poprvé ucítil lítost, že opustil svou křehkou květinu. Zeměpisec mu poradil, ať navštíví planetu Zemi.
XVI. kapitola: Sedmá planeta byla Země. Setkává se s hadem v Africe, s jednou bezvýznamnou květinou, mluvil na skály, které mu "odpovídaly" ozvěnou, potkal zahradu plnou růží. Byl nešťastný, jelikož jeho květina tvrdila, že je jediná svého druhu ve vesmíru. Ale poté pochopí, že sice jeho růže není jediná ve vesmíru, ale pro ně je tak moc blízká jeho srdci, jako by byla jediná.
XXI. kapitola: V této kapitole se setkává s liškou. Liška mu řekne, jak si ji má ochočit a stanou se z nich přátelé. Tehdy pochopí, že věci jsou stejné, ale pro někoho mohou být vším a výjimečným. Také mu liška dala radu: "Co je důležité, je očím neviditelné. Správně vidíme jen srdcem."
XXII. kapitola: Tu potkal výhybkáře. Ten třídil cestující po tisícových balících do vlaků. Nikdy nevěděli, kam jedou a nikdy nebyli spokojeni tam, kde byli. Jen dětí vědí, co hledají a co opravdu potřebují.
XXIII. kapitola: V této kapitole potkal obchodníka, který měl pilulky utišující žízeň. Když člověk polkne jednu týdně, nemusí už pít. Kvůli 53 minutám týdně.
XXIV. kapitola: V této kapitole se snaží opravit letadlo, hledají studánku. Malý princ se rozhodne, že se nechá uštknout hadem, aby se mohl vrátit zpět na svou planetu za svou milovanou růží. Řekne však, že se neloučí navždy. Že vždy, když se podívá na oblohu, tak ta nejjasnější hvězda bude on.





Jestiže se vám cokoliv nezdá či máte další informace (obzvláště ocením obecně-kulturní kontext), neváhejte mi napsat. :)
Budu opravdu ráda za jakékoliv připomínky. Pokud vám rozbor pomohl, zanechte prosím za odměnu komentík :)




Nevíš, kam dál? :)



Pokud vás článek zaujal, budu ráda, když jej okomentujete. Reklama pod tímto článkem je vložena přímo hostingem blog.cz. Vidíte-li ji pod tímto nápisem a nechcete to tak, pořiďte si AdBlock.



 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | E-mail | Web | 5. října 2015 v 22:01 | Reagovat

Moje oblíbená kniha, tuto si k maturitě určitě dám. :) Jinak, máš to pěkně zpracované, jako obvykle :)

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 5. října 2015 v 23:17 | Reagovat

Ve střetu se střetává, i když to není zrovna přesně na středu. A po zběžném prolétnutí třeba - když mluvil s něčím, tak patrně se skalami, ne "s čeho skály". Zrovna u češtinářské maturity by to mělo být správně. Nepomůže to sice se skloňováním nebo zaměňováním slov, ale minimálně pro překlepy, kterých jsem si taky všimla, je ideální nakopírovat to do nějakého editoru, co zvýrazňuje chyby. Já používám editor bloggeru, abych nemusela v programu pořád zapínat a vypínat kontrolu pravopisu, ale dá se i tak ;)
A jinak tohle jsem kdysi četla, tuším právě kvůli maturitě, ale vůbec nic si z toho nepamatuju, nenadchlo mě to. Ale zkrácený popis nezní špatně.

3 Pufflie Pufflie | E-mail | Web | 6. října 2015 v 5:54 | Reagovat

[1]: Děkuju ^^

[2]: Díky za upozornění, "střed" byl opravdu překlep. Na gramatiku si velmi potrpím (více však, pokud píši rukou), ale s překlepy mám problém často... Jinak co se skal týče, on nemluvil s kým, čím, ale na koho na co - na skály. Dá se říci, že k nim volal a zpět se ozývala pouze ozvěna, určitě nemluvil ale s nimi. Každopádně se na tu prapodivnou konstrukci ještě juknu :)
A ke knize samotné, mě nadchla hodně :-)
Díky za přečtení a komentář ;-)

4 Joina Joina | Web | 6. října 2015 v 6:00 | Reagovat

Škoda, že já prince neměla k maturitě. Je to doslova užasná knížka.
Ale to tvoje zpracování je dokonalé, né každý maturant si s tím dá tak záležet.

5 Blanka Blanka | Web | 6. října 2015 v 14:00 | Reagovat

Malý princ je vážně u maturity? Cccc tak to se máte :-)

6 Rock-Lee13 Rock-Lee13 | Web | 6. října 2015 v 15:55 | Reagovat

Tuto knihu máš opravdu velmi pěkně zpracovanou. Dávám tomuto zápisu z maturitní četby plný počet bodů.

7 Kája Kája | Web | 7. října 2015 v 10:34 | Reagovat

Malého prince všichni chválí, ale já se ještě k přečtení nějak nedokopala.. :D

8 Beatricia Beatricia | Web | 7. října 2015 v 19:57 | Reagovat

Jako vždy, perfektní recenze a analýza známého díla. Určitě pomůže i ostatním. :-)

9 Lisi Lisi | Web | 10. října 2015 v 8:43 | Reagovat

U tohoto díla si vždycky vzpomenu na naši češtinářku, ta vždy říkala, že se knížka celkem chybně nabízí jako dětská, když i dospělí s ní mají problém.

10 Van Vendy Van Vendy | Web | 10. října 2015 v 20:51 | Reagovat

Nikdy by mě nenapadlo udělat recenzi nebo rozbor knihy tímto způsobem. Inu, doba pokročila. A Malý princ u maturity, to jsme taky neměli... ;-)  :-) ¨Jinak, rozbor opět skvělý a co se týkalo pár gramatických chyb, tam se ozvala Ann Taylor, já bych si toho ani nevšimla... 8-)

11 Van Vendy Van Vendy | Web | 10. října 2015 v 20:51 | Reagovat

[9]: Taky si myslím, že ta kniha není pro děti, ale pro dospělé, kteří už něco zažili a mají nějaký ten šrám na duši.

12 Intuice Intuice | E-mail | Web | 18. října 2015 v 11:36 | Reagovat

Jé, to je vzpomínka! Taky jsem četla ve školních letech! A taky si myslím, že je to knížka pro dospělé.

13 Pufflie Pufflie | E-mail | Web | 2. listopadu 2015 v 20:56 | Reagovat

[4]: Děkuju, cením si takové pochvaly :)

[5]: To ano. Ale mnoho knih mi tam tedy chybí...

[6]: Děkujůůů :)

[7]: Až se dokopeš, budeš to mít nanejvýš za dvě hodinky přečtené :)

[8]: To jsem ráda :)

[9]: Je určitě pro jakoukoliv generaci. každý si v ní najde jiné téma :)

[10]: Díky :)

[12]: Určitě se dá číst v jakémkoliv věku :)

14 Chose Jalapeno Chose Jalapeno | 8. února 2016 v 16:09 | Reagovat

tvůj rozbor je fakt super! hele nechceš udělat i Robinsona od Defoa? jeho kontext mě a celý mojí třídě dělá problem :D
Byl bych za to fakt vděčnej, samozřejmě všechny bych odkázal sem na tvuj užasnej blogˇˇ

15 Lea Lea | E-mail | 3. března 2016 v 16:52 | Reagovat

Máš super rozbor, akorát bych se chtěla zeptat, jak toto dílo souvisí s francouzským realismem? Nebo spíš, jak tenhle směr charakterizovat? Myslela jsem že do fr.realismu patří například Guy de Maupassant...

16 KatMil KatMil | 9. května 2016 v 9:54 | Reagovat

Supr rozbory! :-)  :-)  :-)

17 Terka Terka | E-mail | 29. července 2016 v 18:06 | Reagovat

Super. Na vypsání duležitých informací a zapisku nejsem šikovná. Toto mi hodně pomohlo :) děkuji

18 Kokleekio Kokleekio | E-mail | 25. února 2017 v 11:25 | Reagovat

Díky že sis dala práci s rozborem a uploadovala to na web. Moc mi to pomohlo.

19 Marky Marky | E-mail | 9. března 2017 v 15:54 | Reagovat

Momentálně mám prázdniny a pilně zpracovávám knížky k maturitě. Trošku jsem to podcenila a mám pocit, že to všechno nemůžu stihnout, i když už mám všechno načteno :D Tvoje rozbory jsou mi pomůckou a moc ti za ně děkuji, usnadňují mi práci! :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama